Ads 468x60px

Tuesday 29 November 2011

Salam Maal Hijrah...bagaimana hijrah kita?

hijrah kita? bagaimana?

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran dirafakkan kepada Allah S.W.T, rabbul Alamin raja sekalian raja.

Selawat serta salam rindu buat kekasih agung Muhammad Rasulullah S.A.W berkat perjuangan baginda kita dapat menghirup kemanisan dan kerahmatan ISLAM. Salam sayang turut dititipkan kepada ahli bait baginda, sahabat Generasi Al-Quran Unik serta semua ikhwan-ikhwan perjuangan baginda.

Hari ini tanggal 3 Muharram 1433 hijriah, rasanya belum terlambat untuk ana mengucapkan Salam Maal Hijrah 'Kullu Sannah Wa Antum Toyyiban' buat semua sahabat pembaca sekalian.

Hijrah adalah satu peristiwa yang sangat penting didalam ISLAM. Hijrah bermaksud perpindahan Rasulullah S.A.W dari Makkah al-Mukarramah ke kota Yathrib setelah mendapat perintah serta izin dari Allah S.W.T. Hijrah adalah satu peristiwa dimana bermulanya sebuah perjuangan yang cukup hebat iaitu negara ISLAM Madinah al-Munawwarah. Disini bermulanya sebuah ketamadunan yang cukup hebat yang dirintis oleh seorang anak yatim.

Namun itu hijrah di zaman Rasulullah S.A.W yang mampu memberi satu transformasi didalam hidup manusia. Bagaimana hijrah tersebut mampu memberi yang cukup besar dalam ketamadunan dunia dari jahiliyyah kepada satu sistem yang cukup hebat dan lengkap serta sebati dengan fitrah manusia.

Hijrah kita?

 Sambungan hijrah di http://kembaraseorangkhalifah.blogspot.com/2011/11/salam-maal-hijrahbagaimana-hijrah-kita.html

Segalanya Kita Bersama

Pengerusi
Qurra`3, Intellectual Quranic Generation (ITQAN), Maahad Tahfiz Sains.

No comments:

Post a Comment