Ads 468x60px

Sunday 3 July 2011

Sayuran + Garam = Kelazatan



Sayuran.
Sayuran segar. Tatkala baru dipetik. Baru beberapa tika.

Garam.

Dalam satu hidangan,
Tanpa garam, sayuran itu takkan enak dimakan. TAWAR. Langsung tidak memancing selera terhadapnya.

Andai sayuran itu banyak, namun garamnya sedikit, hidangan itu pastinya KURANG RASA. Namun masih enak dimakan walaupun kurang lazatnya.

Andai sayuran itu sedikit, namun garamnya banyak, alangkah TERUKNYA rasa! Tak sanggup dimakan.

Namun jika sedikit sayuran yang digaul bersama kuantiti garam yang sepatutnya LEBIH MEMADAI daripada yang disebutkan tadi. Apatah lagi SAYURAN YANG BANYAK DIGAUL DENGAN GARAM YANG BANYAK (bersesuaian).

Andaikan ini analoginya :
Sayuran: Amalan
Garam : Ilmu

Lantas?Resolusinya?


Amalan itu tak bermakna tanpa ilmu mengenainya. Tawar terasa. Ibarat taklid membuta. Solat tanpa ruh. Puasa tanpa mengetahui kaifiat, sebab dan musababnya. Hambar.

Banyaknya amalan dengan sedikit ilmu mungkin dianggap memadai, namun masih kurang terasa. Ibadat orang awam. Sekadar memenuhi kewajipan dengan sedikit ilmu mengenainya. Namun belum mampu menjiwai sepenuh rasa.

Amalan sedikit, namun ilmunya banyak. 'Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah'. Tak bermakna pohon durian ditanam tanpa menikmati kelazatan ulas pangsanya. Ilmu penuh di dada, namun praktikalnya tiada. Adakah guna?

Bagaimana pula bagi seimbang amalan dan ilmunya? Sepadan, alhamdulillah, pasti membuahkan hasil yang membahagiakan. Terasa benar jelira terhadap sayuran itu, dan tentunya bermanfaat buat semua.

Sahabat, banyakkan garam, tingkatkan sayuran!
Sahabat, banyakkan ilmu, tingkatkan amalan!

Semoga segala usaha kita diredhai Allah hendaknya.

Wallahu A'lam, mohon betulkan jika tersalah.

Kredit analogi :
Cikgu Wan Rahim bin Wan Ali
Maahad Tahfiz Sains, Tanah Merah.


No comments:

Post a Comment