Ads 468x60px

Saturday 21 May 2011

SEGALANYA KITA BERSAMA

Salam Ukhuwwah Fillah,.

Buat sahabat-sahabat pembaca sekalian,.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Rabbul Alamin, tuhan sekalian alam, tuhan yang mencipta diri kita semua.

Salam selawat serta rindu buat Rasulullah Muhammad S.A.W, pencinta akan umatnya, ahlul bait baginda serta seluruh pejuang-pejuang dan ikhwan-ikhwan ISLAM seluruh dunia dan masa.

Pertamanya, ana mengucapkan ribuan kesyukuran kerana telah terhasilnya sebuah blog khas buat ex-huffaz mts generasi ketiga. Semoga dengan kehadiran blog ini akan dapat sama-sama kita berkongsi segala-galanya. Mengapa ana mengatakan kita berkongsi segala-galanya, ini kerana segalanya adalah milik kita,
Warga Qurra`3 MAAHAD TAHFIZ SAINS, TANAH MERAH

Ukhuwwah??
Adakah kita mengerti apa itu ukhuwwah? Adakah kita tahu apa yang dimaksudkan dengan ukhuwwah islamiah? Adakah ukhuwwah islamiah sama dengan persahabatan biasa? Best ke ukhuwwah islamiah? Mungkin itu antara persoalan yang sering tinbul dibenak fikiran kita apabila berbicara tentang ukhuwwah.
Sahabat sekalian,
Ukhuwwah islamiah bukanlah satu hubungan persahabatan yang biasa. Ia merupakan satu hubungan yang cukup istimewa disisi ISLAM. Melalui ukhuwwah islamiah kita akan dapat membina satu kekuatan yang pernah dibina oleh Rasulullah dan para sahabat R.A ketika dizaman awal permulaan islam.
kita harapan ummah...majulah RIJAL dan NISA` MTS
 
Rasulullah bersabda:
" Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"
Begitu tinggi nilai ukhuwwah didalam ISLAM sehingga Rasulullah sendiri mengajar kita agar kita sentiasa mengasihi sahabat-sahabat kita sepertimana kita mengasihi diri kita sendiri. Ukhuwwah Islamiah dikatakan amat penting didalam pembangunan Khilafah Islamiah adalah kerana melalui ukhuwwah islamiah kita akan salingi ingat mengigati sesama muslim agar tingkat asas dalam maratibul amal yang digariskan oleh as-Syahid Imam Hassan al-Bannaiaitu fardhul muslim dapat direalisasikan yang seterusnya melahirkan baitul muslim, mujtama` muslim, daulah islam dan akhir sekali mencapai khilafatul muslim.

Sahabat sekalian,
Sedarlah kita adakah selama ini kita bersahabat berlandaskan untuk mendapat mardhatillah atau ukhuwwah insaniah. Ayuh sahabat, mari kita tukarkan kembali ukhuwwah insaniah kita kepada mencapai mardhatillah melalui kita mentrensformasikan ukhuwwah insaniah kita kepada ukhuwwah islamiah, agar kita dapat sama-sama merasai halawah didalam berukhuwwah. Ingatlah sahabatku, amalkanlah berlapang dada dalam serendah-rendah ukhuwwah dan ithar dalam setinggi-tinggi ukhuwwah kita.


Warga Qurra` 3

Moga-moga sedikit pengisian dari diri ana yang mewakili seluruh pimpinan Qurra`3, Intellectual Quranic Alumni Generation Club dapat lagi kita meneguhkan ukhuwwah kita semua. Semoga ukhuwwah kita berkekalan buat selama-lamanya.

SEGALANYA KITA BERSAMA
SALAM UKHUWWAH FILLAH ABADAN ABADAN


No comments:

Post a Comment